Co jeść przy refluksie?


Refluks przełykowy – co jeść?

Odpowiedni sposób odżywania może zmniejszyć przykre objawy refluksu, a nawet je wyeliminować. Przede wszystkim musisz spożywać niewielkie posiłki (jednorazowo nie większe niż dwie pięści) 6-7 razy dziennie. Jedz w spokoju, bez pośpiechu, dokładnie przeżuwaj każdy kęs.

Przy szybkim i łapczywym jedzeniu łykasz powietrze, które nasila objawy refluksu.

Uwaga! Nie przejadaj się. Obfite posiłki powodują rozszerzenie żołądka, co prowadzi do nacisku na dolny zwieracz przełyku i jego osłabienia.

Produkty kwasotwórcze przy refluksie

Postaraj się wyeliminować ze swojej diety albo przynajmniej mocno ogranicz spożycie produktów podrażniających błonę śluzową przełyku i stymulujących produkcję kwasów żołądkowych.

Uwaga! Do tej grupy należą: tłuste wędliny, sery żółte i topione, wiele ryb, słodycze (zwłaszcza ciastka i pączki), wszelkie fast foody, chipsy, frytki, ostre przyprawy, czekolada, kawa, herbata, słodzone napoje gazowane.

Alkohol przy refluksie

Stymuluje produkcję kwasu żołądkowego, osłabia pracę dolnego zwieracza przełyku, pozwalając zawartości żołądka na cofanie się do przełyku. Uwrażliwia błonę śluzową przełyku na działanie kwasów żołądkowych.

Produkty wysokobiałkowe przy refluksie

Przy refluksie pomogą produkty wysokobiałkowe:

  • przetwory mleczne;
  • drób;
  • wołowina.

Ziemniaki, w ograniczonej ilości czerstwe pszenne pieczywo. Pij chude mleko, niegazowaną wodę mineralną, napary z siemienia lnianego (spłukują, neutralizują kwaśną treść żołądkową).

Uwaga! Wszystkie potrawy gotuj (również na parze), duś bez obsmażania, piecz w folii lub smaż bez użycia tłuszczu. Dania te podniosą ciśnienie w przełyku i zapobiegną cofaniu się treści żołądkowej, która podrażnia układ pokarmowy.

Nadwaga przy refluksie

Masz nadwagę? Walcz z nią! Otyłość powoduje wzrost ciśnienia w żołądku, co może prowadzić do wypychania treści żołądka z powrotem do przełyku.

Uwaga! Staraj się tracić na wadze powoli, ale konsekwentnie.

Skonsultuj się ze swoim lekarzem albo dietetykiem, aby ustalić, które produkty żywnościowe są dla Ciebie odpowiednie. Obserwuj także, na które produkty Twój organizm dobrze reaguje.

Zmiana przyzwyczajeń żywieniowych na pewno będzie bardzo trudna, dlatego musisz odnaleźć wewnętrzną motywację, postawić sobie realne cele i postarać się czerpać przyjemność z przygotowywania zdrowych potraw.

Pozycja leżąca bezpośrednio po posiłku przy refluksie

W takiej pozycji, ze względu na położenie dolnego zwieracza przełyku, kwasy żołądkowe łatwiej przedostają się do przełyku. Również jedzenie w pozycji leżącej wzmaga objawy refluksowe (np. przekąski podczas wieczornego oglądania telewizji).

Uwaga! Staraj się kłaść spać nie wcześniej niż po 2-3 godzinach od posiłku. Pamiętaj, że ciasteczko czy mała kanapeczka także traktowane są przez żołądek jako posiłek.

Papierosy przy refluksie

Zaburzają i osłabiają pracę dolnego zwieracza przełyku, stymulują produkcję kwasów żołądkowych, a także obniżają wydzielanie śliny stanowiącej naturalną ochronę przed zagrożeniami dla przełyku.

Mięta przy refluksie

Mięta podawana często w celu zmniejszenia dolegliwości refluksowych, jedynie chwilowo neutralizuje kwas żołądkowy powracający do przełyku, aby potem wzmóc jeszcze bardziej objawy refluksu.

Uwaga! Mięta obniża napięcie dolnego zwieracza przełyku i nie jest zalecana.

Refluks – to możesz jeść:

chude mięso | jasne pieczywo | kasze (kuskus, mannę) | marchew | buraki | ziemniaki | kalafior | szpinak | mleko 2%  | maślankę | serki homogenizowane

Refluks – tego Ci nie wolno:

smażonych potraw | cebuli | pora | czosnku | pomidorów | cytrusów

Przykładowy jadłospis przy refluksie

Śniadanie: bułka grahamka z masłem | chudy twaróg | liść sałaty | herbata owocowa

II śniadanie: sałatka owocowa

Obiad: zupa jarzynowa | ryż brązowy | pulpet z kurczaka w sosie własnym | buraczki duszone

Podwieczorek: pudding ryżowy

Kolacja: polana jogurtem naturalnym sałatka z brokułów, pieczonej piersi indyka, pestek dyni

Wszystko co musisz wiedzieć o leczeniu choroby refluksowej przełyku…

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s