Potas w diecie


Dieta bogata w potas dobra dla serca

Potas jest elektrolitem, który występuje w organizmie w postaci jonów, wewnątrz komórek. Rozpuszcza się w wodzie, a nasz organizm to głównie woda, więc potas jest naprawdę wszędzie: we krwi, w komórkach, w płynie naczyń chłonnych, w przestrzeniach międzykomórkowych.

Potas, dzięki temu, że z łatwością przenika przez błony komórkowe, bierze udział w większości zachodzących tam procesów, np. dostarcza komórkom cząsteczki wody, substancje odżywcze i pomaga usuwać zbędne produkty przemiany materii.

Do czego potrzebny jest potas?

Bez potasu komórki nerwowe oraz mięśniowe (także mięśnia sercowego) nie funkcjonują prawidłowo. Reguluje on gospodarkę kwasowo-zasadową i wodną, wpływając na odpowiednią objętość komórek i ciśnienie.

Co się dzieje, gdy brakuje potasu?

Niedobór potasu w organizmie sygnalizują m.in.:

  • nieregularne bicie serca;
  • nadciśnienie;
  • skurcze mięśni;
  • ciągłe uczucie zmęczenia;
  • puchnące nogi i ręce (ponieważ płyny zatrzymują się w organizmie i tworzą obrzęki).

Uwaga! Niski poziom potasu może być przyczyną wielu poważnych schorzeń np. chorób nerek, bólu stawów, cukrzycy, biegunki, zaburzeń snu czy jadłowstrętu.

Na co trzeba uważać?

Długotrwałe przyjmowanie leków na cukrzycę, nadciśnienie, choroby serca, preparatów moczopędnych czy przeczyszczających, powoduje wypłukiwanie potasu.

Podobne działanie ma picie dużych ilości kawy i mocnej herbaty, które dodatkowo powodują gorsze przyswajanie potasu. Jeśli jesteś w tej grupie, zapytaj lekarza o suplementację.

Uwaga! Nigdy jednak nie rób tego sam, bo przedawkowanie potasu jest niebezpieczne.

Źródła potasu

Zapotrzebowanie osoby dorosłej na potas to 4700 mg/dzień. Znajdziesz go w wielu produktach spożywczych, ale nie ma go w tłuszczach i cukrach. Dobrą wiadomością jest to, że znajduje się  wielu produktach, które jesz na co dzień.

To np. kasza gryczana, mięso z piersi kurczaka, żytni chleb razowy, makrela. Staraj się, aby każdego dnia w Twoim jadłospisie było przynajmniej 5 produktów bogatych w potas.

Przykładowy jadłospis bogaty w potas

I śniadanie: musli z orzechami i suszonymi owocami na mleku | sok grejpfrutowy

II śniadanie: pasztet z fasoli i pomidory polane oliwą | miseczka suszonych moreli

Obiad: zupa z młodej kapusty | duszona pierś kurczaka z kasza gryczaną | buraczki

Podwieczorek: serek naturalny z kiwi i orzechami

Kolacja: miseczka siekanych suszonych fig i orzechów | szklanka kakao

Poznaj podstawy prawidłowego żywienia…

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s