Co jeść przy nietolerancji laktozy?


Dieta przy nietolerancji laktozy

Przyczyną kłopotów jest bark lub niedobór laktazy (enzym trawiący laktozę). Laktoza to cukier znajdujący się w mleku. Gdy w organizmie nie ma enzymu laktazy, cukier nie może być rozłożony i ulega fermentacji w jelicie grubym.

Konsekwencją jest tworzenie się gazów i kwasów podrażniających błonę śluzową jelit. Objawy to wzdęcia, bolesność brzucha, wrażenie przelewania się w jelitach, kolki, nudności i biegunki.

Uwaga! Nietolerancja laktozy może być wrodzona, pierwotna i wtórna, a to znaczy, że może pojawić się w późniejszy okresie życia, mimo że wcześniej nie miałeś podobnych dolegliwości.

Jaka dieta i co zamiast mleka?

Przede wszystkim wyeliminuj z jadłospisu produkty, które zawierają laktozę. Najwięcej ma jej mleko krowie (ok. 4,5 g na 100 g) oraz jego pochodne: mleko, śmietana, twarogi.

Jogurty, kefiry i maślanki – jeśli są naturalne i niepasteryzowane  – są zawierają kultury bakterii, które wspomagają układ pokarmowy w trawieniu, więc może się okazać, że nie będą źródłem kłopotów.

Uwaga! Nabiał to tradycyjne źródło wapnia. Dlatego w diecie, w której nie będzie mleka i jego przetworów, muszą znaleźć się inne źródła tego pierwiastka, bo jego niedobory prowadzą do osteoporozy, z którą boryka się wiele kobiet w dojrzałym wieku. W sklepach pojawiły się produkty bezlaktozowe – mleka, sery, śmietany. Trochę inaczej smakują, ale nie powodują dolegliwości.

Zamiast mleka krowiego możesz spróbować włączyć do diety np. mleko kozie. Jeśli nie masz do niego przekonania, wypróbuj mleko roślinne. W wielu sklepach spożywczych można kupić mleko sojowe, ryżowe, migdałowe, owsiane i kokosowe.

Co i jak jeść, by dostarczyć wapń?

Osoba dorosła powinna spożywać ok. 1000 mg wapnia dziennie. Osoby starsze – ok. 1200 mg.

Jedna szklanka mleka zawiera 295 mg wapnia. Skąd wziąć ten pierwiastek, jeśli mleko Ci nie służy. Dobrym źródłem jest:

  • sezam – podpraż go lekko na patelni i używaj do posypywania kanapek, sałatek i deserów;
  • sery żółte – są jednocześnie najmniej laktozowym nabiałem;
  • migdały, orzechy laskowe, nasiona i pestki – zawarty w nich wapń jest łatwo przyswajalny, ponieważ substancje, które w nich występują obniżają zakwaszenie organizmu;
  • natka pietruszki – często posypuj nią potrawy;
  • 2 razy w tygodniu jedz ryby, które są bogatym źródłem witaminy D (ułatwia wchłanianie wapnia).

Przykładowy jadłospis w diecie przy nietolerancji laktozy

Śniadanie I: jajecznica z sałatką z kapusty pekińskiej | kromka chleba żytniego

Śniadanie II: grahamka  pasta z sardynek i pomidor

Obiad: kasza gryczana z gulaszem i ogórek kiszony

Podwieczorek: sałatka owocowa z kiwi, banana i jabłka z ziarnami słonecznika

Kolacja: krem z brokułów z dodatkiem groszku ptysiowego

Wiele osób szuka coraz bardziej rozpaczliwie sposobów, dzięki którym będą mogli wyleczyć się z poważnych chorób, często uważanych za nieuleczalne. …

Zacznij działać i dowiedz się jak wyleczyć się z choroby…

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s