Jak pozbyć się częstych wzdęć?


Jak pozbyć się wzdęć?

Z posiłkiem do żołądka zawsze dostają się niewielkie ilości powietrza. Gazy powstają też w procesie trawienia. Dlatego wzdęcia zdarzają się każdemu. Jednak w dojrzałym wieku zwalnia metabolizm, organizm wytwarza mniej enzymów i jesteśmy mniej aktywni fizycznie niż w młodości, a to sprawia, że wzdęcia są częstsze i bardziej kłopotliwe. Żeby z nimi skutecznie walczyć, musisz poznać przyczynę.

Wzdęcia i ból brzucha

Mogą pojawić się też nudności, niekiedy biegunka. Wzdyma Cię zwykle 15-20 minut po wypiciu mleka, kefiru, jogurtu, zjedzeniu kawałka białego sera, mlecznej czekolady, pieczywa o długim terminie przydatności i tostowego.

Uwaga! To reakcja organizmu na laktozę. Z wiekiem tracimy zdolność do trawienia tego enzymu, który znajduje się w produktach mlecznych, a także w mleku w proszku dodawanych do wielu wyrobów, np. pieczywa, sosów, a nawet chrzanu.

Jak sobie pomóc?

Zacznij jeść wyroby mleczne bez laktozy (do kupienia nawet w małych sklepach, kosztują tyle, co zwykłe). Nie kupuj produktów, które zawierają mleko w proszku (informacja znajduje się na etykietach).

Wzdęcia narastają przez cały dzień…

Pojawiają się ok. pół godziny po posiłku i nasilają się wraz z upływem dnia (wieczorem Twój brzuch jest już napięty i wystający).  Powodem jest nadmierna ilość powietrza, która dostaje się do przewodu pokarmowego.

Jak sobie pomóc?

Nie spożywaj posiłków „w biegu” nawet tych małych, np. kanapki, batona. Gryź starannie. Zanim nabierzesz takiego nawyku, licz do 20. przeżuwając każdy kęs. Nie rozmawiaj w czasie jedzenia i… nie oglądaj telewizji – zajęty akcją np. ulubionego serialu mimowolnie łykasz powietrze.

Uwaga! Jeśli nosisz protezę, powietrze do przewodu pokarmowego może dostawać się szczeliną znajdującą się między protezą a podniebieniem. Jeśli wykluczysz inne przyczyny, poproś protetyka o jej dopasowanie.

Wzdęcia z gazami o brzydkim zapachu

Objawy pojawiają się kilka godzin po posiłku. Powodem są ciężkostrawne posiłki (tłuste, z dużą ilością konserwantów), ale też nadmiar cukru i… błonnika.

Uwaga! Błonnik pomoże w trawieniu, ale jeśli masz skłonność do wzdęć, musisz go jeść z niewielką ilością tłuszczu.

Jak sobie pomóc?

Ogranicz jedzenie słodyczy, jajek, serów pleśniowych i picie kawy. Do głównego posiłku jak najczęściej jedz zieloną sałatę lub natkę pietruszki.

Wzdęcia wraz z odbijaniem

Powoduje je nadmiar dwutlenku węgla w jelitach lub duża ilość żółci.  Powstają, gdy wątroba jest obciążona, a także gdy pijesz w czasie jedzenia.

Jak sobie pomóc?

Nie pij podczas posiłku, zrezygnuj z napojów gazowanych.  Ogranicz surowe warzywa. Nie kładź się po posiłku, najlepiej pospaceruj kilka minut (nawet po domu).

Napój ochronny

Do 1/2 szklanki ciepłej wody dodaj łyżkę octu jabłkowego i odrobinę miodu do smaku. Wypij po dużym lub ciężkostrawnym posiłku. Profilaktycznie możesz pić ten napój 3-4 razy w ciągu tygodnia przez miesiąc.

Jeśli odczuwasz dyskomfort po jedzeniu,
ataki kolki, wzdęcia, niestrawność …

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.