Dlaczego warto jeść groch?


5 powodów, dla których warto jeść groch

To źródło witamin: A, C, B1, B2, B3, B6 oraz kwasu foliowego i minerałów: wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, sodu, cynku, molibdenu. Groch ma odczyn zasadowy, może więc pomóc w odkwaszeniu organizmu. Jedzony minimum raz w tygodniu zapobiega reumatyzmowi.

Uwaga! Groch zawiera substancje wolotwórcze, dlatego nie powinny go jeść osoby z chorobami tarczycy. Ma dużo wapnia (14 mg/100 g), powinien więc być wykluczony z diety osób z kamicą wapniową.

Groch wzmacnia ciało

Białko stanowi 20-36% grochu. Jest źródłem wielu aminokwasów, które muszą być dostarczane w jedzeniu, bo organizm sam ich nie wytwarza. M.in. lizyny (7,2 g w 100 g) dbającej o odporność, ułatwiającej wchłanianie wapnia i poprawiającej koncentrację. Aminokwasy budują też dobrą kondycję mięśni. Wykorzystano to nawet w produkcji bazującej na grochu odżywki dla osób aktywnych fizycznie.

Groch usuwa siarczany

(używane do przemysłowego konserwowania żywności, np. dżemów, suszonych owoców). Szkodzą one szczególnie osobom chorym na: astmę, AZS i inne choroby na tle alergicznym

A to dzięki zawartości rzadkiego pierwiastka, molibdenu. 3/4 ugotowanego grochu dostarcza aż 196% jego dziennej porcji.

Groch chroni skórę przed odwodnieniem

Groch jest źródłem treoniny (3,8 g w 100 g), jednego z aminokwasów, które są naturalnym czynnikiem nawilżającym, dodawanym do kosmetyków dla cery dojrzałej, zmęczonej czy przesuszonej.

Groch przeciwdziała spadkom nastroju

Treonina jest również niezbędna dla równowagi układu nerwowego. U chorych na depresję naukowcy zaobserwowali obniżony jej poziom. Jje działanie wzmacnia zawarty w grochu tryptofan, niezbędny do wytwarzania przez organizm serotoniny nazywanej „hormonem szczęścia”.

Groch wspomaga przemianę materii

Ze względu na unikalną kombinację dużych ilości błonnika (8,3 g w 100 g ugotowanego grochu-połówek) i odżywczego białka roślinnego groch polecany jest w diecie pacjentów radioterapii, osób cierpiących na kamicę żółciową, odchudzających się i unikających jedzenia mięsa.

Okład na ból zatok

Zalecany przez św. Hildegardę. 1/4 szklanki grochu utłucz w moździerzu (lub zawiń w ściereczkę i rozbij młotkiem). Możesz też użyć gotowej mąki grochowej. Dodaj łyżkę miodu. Wymieszaj, nakładaj papkę na czoło i skronie. Nakryj gazą. Trzymaj 20-30 minut. Stosuj do ustąpienia bólu.

Zainspiruj się! Jedz zdrowo, jedz sezonowo i lokalnie, bo o to właśnie chodzi w paleo…

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.