Dlaczego warto jeść makrelę?


5 powodów, dla których warto jeść makrelę

Makrela to tłusta ryba, która zawiera witaminy A, D i z grupy B oraz minerały: potas, fosfor, selen i magnez, a także duże ilości kwasów tłuszczowych. 100 g ryby (czyli zaledwie 3 łyżki rozdrobnionego mięsa) zapewnia ponadtrzykrotne dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3 oraz prawie 3/4 dziennego zapotrzebowania na kwasy omega-6. Ponadto makrela wędzona zawiera ich ponad dwa razy więcej, niż surowa!

Uwaga!Wędzonej makreli ze względu na wysoką zawartość puryn nie powinny jeść osoby z podwyższonym poziomem kwasu moczowego. Zawiera ona też histaminę, hormon, który może wywoływać silne alergie.

Makrela wspomaga przemianę materii

Badania przeprowadzone przez japońskich naukowców wykazały, że tłuszcze omega-3 dostarczane w diecie maja wpływ na rodzaj tkanki tłuszczowej magazynowanej w organizmie. Zmieniają „złe” białe komórki tłuszczowe odłożone w brzuchu, biodrach i „boczkach”, na zdrowe brunatne, które spalają kalorie z pożywienia.

Makrela przyspiesza gojenie

A to za sprawą lizyny, która ułatwia tworzenie kolagenu i regenerację tkanek. Makrela jest wskazana dla osób po zabiegach chirurgicznych oraz kontuzjach mięśni i kości. Pobudza budowę białek mięśniowych i pomaga we wchłanianiu wapnia.

Makrela wzmacnia odporność

Dzięki dużej zawartości selenu, 1000 g makreli zaspokaja niemal całe dzienne zapotrzebowanie na ten mikropierwiastek, który nie tylko pobudza układ immunologiczny, ale reguluje też wytwarzanie hormonów przez tarczycę i łagodzi objawy reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS).

Makrela zapobiega anemii

Rybę powinny jeść osoby starsze, które borykają się z niedoborem witaminy B12, oraz diabetycy, u których leki przeciwcukrzycowe obniżają jej poziom. 100 g świeżej makreli dostarcza aż 145% zapotrzebowania dziennego na ten składnik.

Makrela utrzymuje skórę w dobrej kondycji

Według amerykańskiego dermatologa, dr NIcholasa Perricone’a, unikalna kombinacja białka, tłuszczów omega-3 i przeciwutleniaczy w tłustych rybach (w tym makreli) sprawia, ze ich jedzenie co najmniej 1-2 razy w tygodniu wygładza zmarszczki i utrzymuje wilgoć w skórze.

Jak jeść makrelę?

Jeśli wędzoną makrelę jadłeś na zimno, a świeżą smażyłeś, spróbuj innych sposobów na ich przygotowanie.

Makrela pieczona lub smażona

Makrelę wędzoną gorącym dymem (całe tuszki) możesz też jeść na ciepło. Upiecz ją w folii aluminiowej (ok. 10 minut w 160 st. C) – gdy zacznie skwierczeć, jest gotowa.  Makrelę wędzoną zimnym dymem (to płaskie filety ze skórą, mają jasne, przejrzyste i twarde mięso) możesz podsmażyć i jeść np. z frytkami z ziemniaków lub selera.

Surowa makrela (świeża lub mrożona) jest świetna pieczona w marynacie (po łyżeczce suszonych pomidorów, czosnku i natki pietruszki wymieszaj z łyżką soku z cytryny i oleju. Polej rybę, zostaw na 30 minut i piecz 30-35 minut w temp. 180st).

Makrela marynowana

Świeżą makrelę (2 tuszki) mocz 12 godzin w solance (1 i 1/4 szklanki wody na 3 łyżki soli). Zagotuj marynatę z 3/4 szklanki octu, 2 łyżek cukru, 2 liści laurowych, po 6 ziaren pieprzu i ziela angielskiego, po 1/2 łyżeczki kolendry i gorczycy, łyżeczki chilli w płatkach. Ostudź, zalej ryby wyjęte z solanki. Trzymaj w chłodzie 2 doby, obracając. Pokrój w dzwonka.

Zainspiruj się! Jedz zdrowo, jedz sezonowo i lokalnie, bo o to właśnie chodzi w paleo…

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.