Dlaczego warto jeść topinambur?


5 powodów, dla których warto jeść topinambur

Topinambur (słonecznik bulwiasty) rośnie na brzegach rzek i przy drogach. Jego grube korzenie zawierają witaminy A, C, E, K, z grupy B, oraz minerały: żelazo, wapń, fosfor, magnez, potas, sód i cynk. Dobrze znoszą mrozy. Warto je wykopywać wczesną wiosną, bo przemrożone jeszcze lepiej smakują. Topinambur ułatwia wchłanianie chlorofilu i żelaza, więc łącz go np. w surówkach z zielonymi warzywami, sałatą, szpinakiem cz brokułami.

Uwaga! Topinambur jedzony na surowo *w sałatkach,m surówkach) u osób jadających niewiele pokarmów bogatych w błonnik może powodować wzdęcia i gazy. Lepiej wprowadzać go do diety stopniowo, zaczynając np. od niewielkiej bulwy dziennie.

Topinambur pomaga zapobiegać nowotworom

Przeprowadzone badania wykazały, ze białka i inne substancje zawarte w w jego bulwach znacząco hamują rozwój komórek raka sutka. Działają też, choć nieco słabiej w przypadku nowotworów piersi, jajników i prostaty.

Topinambur chroni jelita i wzmacnia odporność

Zawiera inulinę (14-19% masy bulwy). Sprzyja ona rozwojowi w jelitach „dobrych” bakterii, które podnoszą odporność organizmu. Eliminuje bakterie wywołujące biegunki i zapalenie jelita grubego. W ten sposób zapobiega polipom i owrzodzeniom, które mogą zapoczątkować choroby nowotworowe.

Topinambur obniża poziom cukru we krwi

Także dzięki inulinie, która zmniejsza odporność tkanek na insulinę (hormon wytwarzany przez trzustkę). Topinambur jest polecany w diecie diabetyków jako zamiennik ziemniaków, bo ma niższy indeks glikemiczny (IG 15, a ziemniaki 65-70).

Topinambur reguluje poziom cholesterolu

Ten rodzaj błonnika obniża też poziom „złego” cholesterolu w organizmie. Naukowcy stwierdzili, że u kobiet cierpiących na wysoki jego poziom wprowadzenie 6-tygodniowej diety niskotłuszczowej z dodatkiem inuliny zmniejszyło poziom cholesterolu LDL o ponad 12%.

Topinambur zwiększa gęstość kości

Krzem jest nazywany „pierwiastkiem młodości”, bo w miarę upływu lat spada jego zawartość w organizmie i trzeba wyrównywać go dietą. Niedobór krzemu powoduje m.in. osteoporozę, deformację stawów, krwawienia z dziąseł i nosa, stany zapalne powiek i spojówek oczu. A topinambur jest dobrym źródłem (35 mg w 100 g).

Kuracja na odnowienie flory bakteryjnej po leczeniu antybiotykami

Kiszony topinambur: wyszoruj 1/2 kg bulw topinamburu (nie obieraj). Włóż do wyparzonego słoja, dodaj listek laurowy, 2 ząbki czosnku, 3-4 cm kawałek obranego korzenia chrzanu. Zalej solanką z 1/2 l wody i 1/2 łyżki soli. Trzymaj 3-5 dni, aż sfermentuje.

Dawkowanie: pij 3 razy dziennie 1/2 szklanki soku, rozcieńczonego 1/2 szklanki wody, na 15 minut przed posiłkami.

Kuracje stosuj 30-40 dni.

Jak nauczyć się śnić sny, które uzdrowią Twoje ciało, umysł, przywrócą Ci energię i dobre samopoczucie?

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s