Dlaczego warto jeść rukolę?


6 powodów dla których warto jeść rukolę

Rukola często wchodzi w skład gotowych miksów sałat, choć tak naprawdę należy do rodziny kapustnych. zawiera 8 razy więcej wapnia, 5 razy więcej witamin A, C i K, a także 4 razy więcej żelaza niż popularna sałata lodowa. Jest też źródłem witaminy E i z grupy B oraz minerałów: żelaza, fosforu (52 mg w 100 g), magnezu, potasu (aż 369 mg w 100 g).

Uwaga! Ze względu na ich dobroczynne właściwości, jedz przynajmniej 5 porcji (garści) warzyw kapustnych tygodniowo. Wśród nich rukolę. Rukolę można co prawda gotować i piec (jest wtedy mniej ostra w smaku), ale podgrzewanie obniża zawartość dobroczynnych glukozynolanów. Dlatego najlepiej jeść ją na surowo.

Rukola wspomaga trawienie

Ponieważ dzięki związkom siarki pobudza wydzielanie żółci. Wspomaga też wydalanie toksyn z organizmu, dzięki czemu jelita pracują sprawniej.

Rukola blokuje procesy zapalne

To szczególnie ważne dla osób, które cierpią na przewlekłe choroby, takiej jak np. reumatoidalne zapalenie stawów (RZS).

Rukola zapobiega osteoporozie

To dzięki zawartości witaminy K, która ma pozytywny wpływ na poziom wapnia w organizmie i dba o wchłanianie go przez kości. 5 garści rukoli dostarcza dziennej wskazanej dla kobiet dawki tej witaminy.

Rukola przeciwdziała anemii

Dzięki zawartości cennego przeciwutleniacza, witaminy C, za sprawą której lepiej przyswaja się żelazo (nie tylko z rukoli, ale też np. z mięsa).

Rukola zwalcza bakterie i wirusy

W tym helicobacter pylori, bakterię, która jest najczęstszą przyczyną powstawania wrzodów żołądka.

Uwaga! Osoby, które mają wrzody, mogą mieć kłopoty z jej trawieniem. Rukoli powinny unikać też osoby z wrażliwym układem pokarmowym, bo może powodować wzdęcia oraz zażywające leki rozrzedzające krew (o jedzenie produktów bogatych w witaminę K warto zapytać lekarza).

Rukola działa antynowotworowo

Dowiedziono, że zawarte w rukoli związki siarkowe – glukozynolany – hamują namnażanie komórek raka sutka. Zmniejszają też ryzyko wielu innych nowotworów, np. płuc czy okrężnicy.

Jak przechowywać rukolę?

Rukola, jeśli się ją niewłaściwie przechowuje „lubi” szybko więdnąć a nawet zgnić. Powinna mieć nieco wilgoci i chłód.

Rukolę należy wyjąć z opakowania i umyć. Odsączyć z nadmiaru wody na ręczniku kuchennym. Plastikowe pudełko wyłożyć papierowym ręcznikiem, włożyć listki, nakryć kawałkiem ręcznika i skropić go wodą. Zamknąć pudełko, schować do lodówki (do szuflady na warzywa i owoce). Tak przygotowana rukola może leżeć 5-6 dni. Po 2-3 dniach warto otworzyć pudełko i sprawdzić, czy papier, który ją nakrywa, nadal jest wilgotny. Jeśli nie, trzeba go zwilżyć.

Jeśli odczuwasz dyskomfort po jedzeniu,ataki kolki, wzdęcia, niestrawność …

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.