Dieta eliminacyjna


 

Jak stosować dietę eliminacyjną?

Nie jest łatwa w zastosowaniu, ale dzięki diecie eliminacyjnej pozbędziesz się z jadłospisu tego, co Ci szkodzi. Zredukujesz takie dolegliwości jak: nietolerancje i alergie pokarmowe, zespół jelita drażliwego, ustąpią zgaga i wywołane podrażnieniami alergicznymi stany zapalne w przełyku. Poprawisz stan swojej skóry. Naukowcy podejrzewają, że bodźcem, który wywołuje migreny są stany zapalne, a dzięki diecie eliminacyjnej ilość ognisk zapalnych w organizmie się zmniejsza. Łagodnieją także ataki egzemy wywołane lub zaostrzane przez pokarmy.

Zasady diety eliminacyjnej

Dieta eliminacyjna trwa 5-6 tygodni. Złożona jest z dwóch etapów: w pierwszym usuwasz z jadłospisu (na 2 lub 3 tygodnie) pokarmy, które mogą być problematyczne.

Uwaga! Na pewno musisz wykluczyć to wszystko, co podejrzewasz o negatywne działanie na Twój brzuch. Jest tez cała lista produktów, z których należy w tej fazie zrezygnować. W tym czasie obserwujesz organizm i sprawdzasz, czy po eliminacji potencjalnie nietolerowanych składników dolegliwości ustąpiły.

Pokarmy do okresowego odstawienia w diecie eliminacyjnej

Są to: warzywa psiankowe (ziemniaki, pomidory, papryka), owoce cytrusowe, kurczak, owoce morza, wieprzowina, wołowina, przetwory mięsne, a także nabiał i tłuszcze (margaryny, majonez, masło), słodycze, orzechy i ziarna, fasole, groszek, soja, soczewica, ciecierzyca. Poza tym produkty skrobiowe (z pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa, wszystko co zawiera gluten), używki (alkohol, kawa, czarna herbata i inne źródła kofeiny), musztarda.

Co można jeść w czasie pierwszego etapu diety eliminacyjnej?

Owoce (oprócz cytrusów) i warzywa (z wyjątkiem wyliczonych wcześniej). Ryż i kasze gryczaną, mięso indyka, dziczyznę, jagnięcinę, a także ryby z zimnych mórz (np. łososia, śledzia czy halibuta). Z tłuszczy: tłoczoną na zimno oliwę z oliwek, olej lniany i kokosowy. Przetwory mleczne zastąp niesłodzonym mleczkiem gryczanym, konopnym, ryżowym czy kokosowym. Pij wodę i ziołowe herbatki. Potrawy przyprawiaj świeżymi ziołami, octem jabłkowym i innymi przyprawami, poza papryką i pieprzem.

Druga faza diety eliminacyjnej

Tutaj stopniowo wprowadzasz wyeliminowane produkty.

Uwaga! Każdy z nich dodawaj osobno, obserwując organizm. Objawy, które mogą świadczyć o tym, że  nie tolerujesz danego pokarmu, to bóle głowy, zmęczenie, problemy ze snem, wzdęcia, bóle stawów i brzucha, skurcze żołądka i jelit, biegunki lub zaparcia. A także wysypki, zaczerwienienia lub inne zmiany skórne. Jeśli po spożyciu danego pokarmu przez trzy dni nic się nie dzieje, możesz wprowadzić kolejny produkt lub kilka z jednej grupy np. z nabiału. Gdy pojawią się problemy, możesz uznać, ze właśnie wychwyciłeś jedzenie, które Ci nie służy. Zrezygnuj z niego.

Gdy podejrzewasz konkretne pokarmy…

Jeśli podejrzewasz konkretne pokarmy o to, że Ci szkodzą, możesz wykluczyć z diety tylko jedną grupę pokarmów. Dla przykładu: wykreślasz na 2 lub 3 tygodnie tylko nabiał i przetwory mleczne. Jeśli cierpisz na nietolerancję laktozy, która zawierają przetwory mleczne (a to częsta przypadłość), łatwo ją w ten sposób dostrzeżesz.

Albo zrezygnuj z jedzenia zbóż, w tym wszelakiego pieczywa i produktów glutenowych – tak wykryjesz nietolerancję glutenu. I tak samo, jak w klasycznej diecie eliminacyjnej, w drugiej fazie wprowadzasz te pokarmy z powrotem do jadłospisu, po czym obserwujesz reakcję organizmu.

Wątroba, niezwykła wątroba, Cię przed tym wszystkim chroni…

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.