Co jeść, by podnieść cholesterol HDL?


Co jeść, by podnieść dobry cholesterol HDL?

By określić poziom cholesterolu, niezbędne jest rozróżnienie jego dwóch frakcji – HDL (dobry) i LDL (zły). Problem pojawia się wtedy, gdy cząsteczek „złego” cholesterolu – jest powyżej 155 md/dl, a cząsteczek „dobrego” – poniżej 35 md/dl. Cholesterol LDL transportuje związki lipidowe z wątroby do naczyń i przyczynia się do osadzania ich w ścianach, powodując miażdżyce, a cholesterol HDL czyści naczynia i odprowadza nadmiar lipidów do wątroby. Uczestniczy też w produkcji hormonów i kwasów żółciowych.

Uwaga! To co nakładasz na swój talerz, ma wpływ na poziom cholesterolu LDL i HDL. Wybierj więc pokarmy, które zwiększają poziom cholesterolu HDL, wzmacniają naczynia i poprawiają metabolizm, tym samym chroniąc Cię przed chorobami układu krwionośnego.

Jedz jak najczęściej, by podnieść cholesterol HDL:

  • źródła nienasyconych kwasów tłuszczowych – oleje roślinne nierafinowane, ryby morskie (łosoś, tuńczyk, dorsz, makrela, sardynka, śledź i pstrąg), orzechy i pestki słonecznika, dyni, sezamu;
    źródła rozpuszczanego błonnika – produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, owoce i warzywa, zwłaszcza zielone.

Uwaga! Z tego zrezygnuj: potrawy bogate w tłuszcze nasycone – tłuste mięso, podroby, tłuszcze zwierzęce i utwardzone, słone przekąski, produkty zbożowe z białej mąki – białe pieczywo, makarony, pierogi, kluski, wyroby cukiernicze, produkty o wysokiej zawartości cukru – słodycze, napoje gazowane, nektary i napoje słodzone, smakowe wody mineralne, żywność przetworzona i typu fast-food, alkohol.

Przykładowy jadłospis diety podnoszącej dobry cholesterol HDL

I śniadanie

Powinieneś spożywać dobre tłuszcze przynajmniej w dwóch posiłkach dziennie. Dołóż je do śniadania, a łatwiej będzie Ci kontrolować apetyty w ciągu dnia.

1 propozycja: sałatka z polędwica drobiową i roszponką, pomidorami, papryką i ogórkiem, zielona herbata.
2 propozycja: pasta z makreli, kromka chleba z ziarnami słonecznika, sałatka z ogórków małosolnych z cebulką, herbata ziołowa.

II śniadanie

II śniadanie powinno Ci zapewnić energię, dlatego sięgnij po produkty pełnoziarniste, nasiona oraz rzechy.

Propozycja: twarożek z pestkami dyni i ziarnami słonecznika.

Obiad

Obecność błonnika w Twojej diecie jest bardzo ważna, ponieważ sprzyja on efektywnemu oczyszczaniu i wspomaga metabolizm.

1 propozycja: porcja łososia przygotowanego na parze z ziemniakami z wody i surówką sezonową.
2 propozycja: risotto z brązowego ryżu, cukinii, papryki i pomidorów.

Podwieczorek

Nadmiar białego cukru w diecie również powoduje zmiany w proporcjach cholesterolu. Jeżeli chcesz podwyższyć HDL, musisz unikać cukru rafinowanego.

Propozycja: kisiel malinowy domowej roboty bez dodatku cukru.

Kolacja

Zwłaszcza witaminy A i E usuwają nadmiar złego cholesterolu z żył. Kolację zjadaj przynajmniej dwie godziny przez snem, by wątroba, która odpowiada za regulowanie gospodarki cholesterolowej, mogła odpocząć.

1 propozycja: miks sałat z piersią indyka w ziołach przygotowana na parze.
2 propozycja: krem z brokułów z łyżka pestek dyni i grzankami pełnoziarnistymi.

Tylko jedna osoba na 100 000 ma w pełni zdrową i czystą wątrobę. Reszta musi o nią codziennie dbać, jak o największy skarb…

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.