Dieta szczęścia


dieta szczesciaTwoja dieta szczęścia

Dlaczego jednego dnia jesteś w świetnym humorze, a innego nic Cie nie cieszy? Według naukowców, zależy to od diety, a ściślej od odżywiania mózgu, który potrzebuje odpowiedniej dawki glukozy. Wtedy pracuje sprawnie i wytwarza odpowiednią ilość serotoniny, która nazywana jest hormonem szczęścia.  Ma ona wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a tym samym – na Twój nastrój.

Uwaga! Niski poziom serotoniny we krwi może powodować rozdrażnienie, zmęczenie, zły humor oraz problemy z koncentracją. Gdy jej nie brakuje, lepiej sobie radzisz ze stresem. Serotonina powstaje w organizmie z tryptofanu, który musisz dostarczyć z dietą.

Dlatego w Twojej diecie szczęścia nie może zabraknąć m.in. warzyw i owoców, pełnoziarnistego pieczywa, płatków wielozbożowych, ryżu, kasz, makaronów, drobiu. Są one bogatym źródłem substancji koniecznych do produkcji serotoniny.

Uwaga! Wrogiem szczęścia są produkty wysokoprzetworzone, dania fast food i słodycze. Choć po zjedzeniu kawałka mlecznej czekolady nastrój się poprawia, to na krótko.

Co jeszcze poprawi Ci humor?

Dieta szczęścia: nasiona słonecznika i dyni

Są bogatym źródłem potasu, cynku, fosforu oraz magnezu. Zwłaszcza magnez jest ważny dla Twojego nastroju, ponieważ wspomaga pace mózgu, łagodzi objawy stresu i działa antydepresyjnie. Jego niedobór może doprowadzić do bólów głowy, bezsenności rozdrażnienia oraz nadciśnienia.

Jak często jeść: codziennie jedz 1-2 łyżki nasion słonecznika i dyni. Dzięki temu będziesz tryskać optymizmem każdego dnia.

Dieta szczęścia: jajka

To najlepsza recepta na skołatane nerwy i poprawę nastroju: jajecznica na śniadanie. Jajka są jednym z najlepszych źródeł tryptofanu potrzebnego do wytwarzania serotoniny, a jego niedobór sprzyja stanom depresyjnym.

Uwaga! Tryptofan jest wrażliwy na temperaturę. Dlatego podczas długiego gotowania ulega zniszczeniu. Aby zmniejszyć jego straty, skróć czas obróbki termicznej do minimum, np. by średniej jajko kurze ugotować na twardo, należy je trzymać we wrzącej wodzie przez 5 minut, a następnie pozostawić w wodzie na mniej więcej 3 minuty.

Jak często jeść: jeśli nie masz problemów z cholesterolem, możesz jeść jajko codziennie. Gdy grozi Ci miażdżyca, ogranicz spożycie żółtek.

Dieta szczęścia: kiełki

To wielowitaminowa pigułka, szczególnie bogata w potas, magnez i cynk. Usprawniają one pracę mózgu, dadzą witaminy z grupy B, w tym witaminę B6 niezbędną do wytwarzania serotoniny. Dlatego garść młodych pędów dodana do śniadania to nie tylko gwarancja świetnej formy, ale także dobry nastrój na cały dzień.

Jak często jeść: wystarczy, że będziesz jadł garstkę kiełków, ale ważne, abyś jadł je codziennie. Dodawaj je do sałatek, kładź na kanapki, posyp nimi zupę tuż przed podaniem. Przy anemii sięgnij po kiełki lucerny, gdy chcesz schudnąć – po kiełki soi, gdy chcesz wspierać wątrobę i drogi żółciowe, utrzymać cukier w ryzach, wspomóc pracę nerek – jedz kiełki rzeżuchy. Rzeżucha zapobiega tworzeniu się piasku w nerkach i pęcherzu moczowym, ułatwia też wydalanie kwasu moczowego, co zmniejsza dolegliwości przy dnie moczanowej.

Dieta szczęścia: banany

Są źródłem tryptofanu i węglowodanów złożonych. Te zaś łagodnie i stopniowo podnoszą poziom glukozy i ułatwiają transport tryptofanu do krwi. Dzięki temu masz lepszy nastrój przez dłuższy czas.

Jak często jeść: najlepiej jedz banany w pierwszej połowie dnia, na śniadanie lub II śniadanie albo jako przekąskę, a wtedy dobry humor w pracy, lepsza pamięć oraz koncentracja – gwarantowane!

Dieta szczęścia: ryby

Wybieraj tłuste ryby morskie, np. halibuta, łososia, makrele, śledzia, sardynkę. Są jednym z głównych źródeł nienasyconych kwasów tłuszczowych omega – niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania mózgu, gdzie wytwarzana jest serotonina. Ryby to także jedno ze źródeł selenu (jego niedobór może przyczynić się do obniżenia poziomu serotoniny w mózgu).

Jak często jeść: regularne jedzenie ryb morskich (100-150 g 2-3 razy w tygodniu) nastraja pozytywnie, chroni neurony w mózgu przed uszkodzeniami wywołanymi przewlekłym stresem.

Dieta szczęścia: szpinak

Podobnie jak inne zielona warzywa, liście szpinaku to jedno z najbogatszych źródeł kwasu foliowego, a ten zaś wspomaga układ nerwowy, zmniejsza zmęczenie, łagodzi skutki stresu.

Uwaga! Niedobór kwasu foliowego przyczynia się do nadpobudliwości, agresji, spadku nastroju, a nawet depresji. Im mniej w organizmie kwasu foliowego, tym więcej homocysteiny, czyli substancji negatywnie wpływającej na proces wytwarzania serotoniny.

Najlepsze są surowe liście, możesz je zblanszować i poddusić, ale krótko. Długie działanie wysokiej temperatury niszczy kwas foliowy.

Jak często jeść: 2 garście surowych lub blanszowanych zielonych liści co dwa dni wystarczy, by zapewnić organizmowi odpowiednią dawkę kwasu foliowego.

Zdrowa i czysta wątroba… Twój klucz do szczęścia…

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.