Jakie są najczęstsze przyczyny zaparć?


Jakie są najczęstsze przyczyny zaparć?Najczęstsze przyczyny zaparć

U osób starszych główną przyczyną zaparć jest brak odpowiedniej dawki ruchu. Wiek ma duże znaczenie. Im jesteśmy starsi, tym stajemy się bardziej podatni na zatwardzenia. Zaparcia mogą wywołać niektóre choroby. Najczęściej wymienia się niedoczynność tarczycy, zespól jelita drażliwego, cukrzycę i depresję.

Całkiem możliwe, że przyczyną są zażywane leki np. przeciwcukrzycowe, przeciwdepresyjne, na zgag i nadkwaśność, preparaty z żelazem, leki przeciwzapalne i przeciwbólowe, opiaty, leki diuretyczne lub stosowane tez w chorobie parkinsona. Kłopoty z wypróżnianiem pogłębia silny, przewlekły stres.

Może to być również skutek nadużywania środków przeczyszczających, które rozleniwiają jelita. To sprawia, ze po jakimś czasie problemy z wydalaniem nasilają się. W dodatku niektóre leki mogą wywoływać stan zapalny ściółki jelit.

Uwaga! Winna może być również dieta uboga w błonnik.

Błonnik na zaparcia

Najlepiej jedz rożne rodzaje produktów, które zawierają ten cenny składnik. Wtedy będziesz miał pewność, że dostarczasz wszystkiej jego składniki (celulozę, ligninę, hemicelulozę, gumy, śluzy i pektyny). Najłatwiej rozkłada się w jelitach błonnik z warzyw i owoców. Jego zalecana dawka to ok. 40 g.

Uwaga! Aby tyle go zgromadzić jedz 300-400 g świeżych owoców (ze skórką), kilka suszonych śliwek (namoczonych na noc), 400 g warzyw (część na surowo) i dodaj do tego porcję pieczywa z pełnego ziarna, kaszy gryczanej, grubej perłowej, jaglanej lub brązowego ryżu.

Rodzynki i owoce na zaparcia

Godzinę po zjedzeniu posiłku zjadaj garstkę rodzynek. W walce z zaparciami pomogą też: czerwone porzeczki, rabarbar, jabłka i banany. Jabłko zjedz godzinę po posiłku, a dojrzałego banana (zielone tylko pogarszają sprawę), a jeszcze lepiej dwa, między nimi. Regularnie pij też sok jabłkowy.

Uwaga! Jeżeli chcesz zastąpić część owoców sokami, to pamiętaj, ze to nie to samo. Pomarańcza dostarczy Ci prawie 3 g błonnika, a szklanka soku 0,1 g, a poza tym soki zawierają dużo cukru.

Czego unikać przy zaparciach?

Zatwardzająco działa czekolada (gorzka, 60%) i kakao, które zawiera mocno zapierającą teobrominę. Do minimum zredukuj potrawy tłuste, które zakłócają pracę flory bakteryjnej jelita grubego, co sprzyja zaparciom. Podobny skutek wywołują np. rozgotowane warzywa (zastąp je gotowanymi „al dente”).  Unikaj mocnej herbaty, galaretek, wytrawnego czerwonego wina. Nie jedz dużych ilości czarnej porzeczki, jagód, borówek, dyni czyli produktów bogatych w garbniki i pektyny. Zrezygnuj z przetworzonych wyrobów cukierniczych.

Pamiętaj:

1. Wypijaj minimum 2,5 litra płynów dziennie.
2. Gdy jesz otręby pszenne pij jeszcze więcej, bo zawarty w nich błonnik wiąże wodę. Koniecznie popijaj w trakcie posiłków.
3. Proces fermentacji w jelitach poprawia pita na czczo woda z miodem (w temperaturze pokojowej), mleko zsiadłe lub kefir.
4. Jeżeli już musisz użyć środka przeczyszczającego, wybierz produkowany na bazie błonnika lub babki płesznik – są skuteczne, a nie podrażniają jelit, tak jak inne specyfiki.

Wyreguluj pracę wątroby

Kliknij i sprawdź»

Miłego dnia 😉

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.